Tuesday 11 October 2011

HAKIKAT ANAK ADAM.... ^_^


Hakikatnya Anak Adam diciptakan untuk saling kenal mengenal, isi mengisi, dokong mendokong kerana mengharapkan kebahagiaan dalam perhubungan. Keistimewaannya mengalihkan air mata bila diingati.
Kematian tidak mengenal usia atau bangsa. Ianya pasti datang samada kita suka ataupun tidak, bersedia atau belum, dan tidak pula boleh ditunda tarikh dan masa. Hakikatnya, ia akan menjelma bila tiba ketentuannya.
Nafsu merupakan kurniaan Allah terhadap makhluknya khususnya yang bernama manusia. Manusia ditakdirkan membiak melalui nafsu tetapi manusia menjadikan nafsu sebgai Tuhan mereka dengan memuja dan menjadi hamba nafsu sehingga mengingkari perintah Allah.
Firman Allah;SUrah Yusuff;ayat 53; Sesungguhnya nafsu mendorong ke arah kejahatan.

Menuntut masyarakayt menerima apa sahaja kehendak kita atas alasan kita berhak atas apa yang kita rasakan baik menunjukkan kita belum matang!!!! Juga menunjukkan kedangkaaln iltizam untuk menjadi insan yang BERTANGGUNGJAWAB!!
tidak boleh menunjukkan sikap membenci dan meminggirkan mereka ini, sebaliknya jalankan tanggungjawab, betulkan mana yang silap dan salah, dengan penuh berhikmah, bukan mencaci,mencemuh dan menghina...
Pendekatan dakwah terbukti lebih berkesan dan positif daripada bentuk hukuman yang keras dan tegar. Dengan ini kita dapat membimbing seseorang itu keluar dari masalah dengan cara bijaksana dan bukannya EMOSIONAL...!
Mudah2an mereka akan menerima atau paling tidak menghormati pendapat dan pandangan sepertimana Firman Allah yang bermaksud; Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan kebijaksanaan dan nasihat pengajaran dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik!!!
:)
Rasullullah S.A.W  menakluk lawannya tanpa sedikitpun menyakiti hati mereka. Baginda tetap hormat dan menghargai lawan walaupun mereka keterlaluan dan kurang ajar! Baginda mampu bersimpati sehingga tiada yang mampu menyalahkan, tutur katanya amat mudah dimengertikan. BAGINDA MERUPAKAN KOMUNIKATOR YANG TERBAIK!!
Siapalah kita untuk menghukum orang lain, kecuali ALLAH S.W.T, semua orang berhak berdoa, hanya Allah yang lebih mengetahui untuk memakbulkannya....

No comments:

Post a Comment