Tuesday 16 August 2011

sehari yang membawa makna seribu erti mengapa saya perlu bersyukur

Seharian saya demam, menggigil dan merasakan diri saya tidak sihat dan tidak mampu untuk melakukan segalanya dengan baik seperti sebelumnya...
membuatkan saya menitiskan air mata kesyukuran tatkala merasakan nikmat sihat yang diberi Ilahi...
Sekaligus membuatkan saya merasa bersyukur dan terfikir di hati, bagaimana saya di hari tua nanti? Apakah yang dilalui ibubapa saya semasa mereka sakit? Adakah begini atau lebih teruk lagi? Terus saya beristighfar dan mendoakan mereka....
Tiba-tiba terasa naik bulu roma, meremang bila terfikir mengenai mati...Bagaimana saya bersedia untuk mati.....apakah saya mampu menerima kenyataan insan-insan kesayangan saya meninggalkan dunia ini menuju ke dunia kekal abadi? Tanggungjawab yang akan dipikul....Adik-adik yang mengharap...?
Tiba-tiba badan bertambah sejuk dan ketar, teman-teman tiada....rumah terasa sunyiiii.... Sungguh timbul rasa keinsafan dalam diri...
Aku rasa sungguh bersyukur kepada Allah, masih memberikan diriku akal untuk berfikir, masih memberikan secebis rasa keinsafan dalam diri, sungguh aku bersyukur ke hadrat Ilahi.. ^_^
Jadi, hargailah kesihatan yang dikurniakan oleh Allah kepada kita ye kawan-kawan...kadang-kadang isu kesihatan ni dipandang remeh temeh dan apabila kita sakit baru kita tahu menghargainya.....itupun kalau kita masih sedar akan semua kurniaan Allah beri ini... Betapa indah dan nikmatnya Allah Yang Maha Pemurah berikan nikmat yang tak perlu dibayar kepada hambanya...

Jadi, saya bersyukur kerana dikurniakan kesihatan oleh Allah dan saya juga bersyukur diberi masa sakit suoaya saya boleh merenung diri dan apa yang telah saya lakukan... ^_^ 

No comments:

Post a Comment